Teemme Kalliolassa töitä reilumman yhteiskunnan eteen tarjoamalla toimintaa ja palveluita yksilön sekä yhteisön hyvinvoinnin lisäämiseksi. Lue lisää

Etusivu / Ratkomme yhdessä asiakkaiden kanssa haastavia pulmatilanteita koronasta huolimatta – ja onnistumme yhä!

Ratkomme yhdessä asiakkaiden kanssa haastavia pulmatilanteita koronasta huolimatta – ja onnistumme yhä!

Korona on nostanut esiin monenlaisia pulmatilanteita asiakkaillemme eikä avun tarve ole poikkeustilanteen aikana kadonnut minnekään. Olemme pyrkineet kehittämään erilaisia uusia tapoja auttaa asiakkaitamme, ja olemme ratkoneet todella haastaviakin tilanteita yhdessä asiakkaiden kanssa puhelimitse ja etäyhteyden välityksellä. Konkreettisen auttamisen lisäksi olemme vaihtaneet puhelimitse kuulumisia ja pohtineet poikkeustilannetta myös huumorin kautta. Yksinäisyyden kokemusta helpottaa, kun yhdessä voi vähän nauraakin.

Keräsimme yhteen muutamia tilanteita, joita matalan kynnyksen kohtaamispaikka Askeleessa on ratkaistu onnistuneesti viime viikkojen aikana:

🔶 Verkostotyö toimii poikkeustilanteesta huolimatta mainiosti. Eräs asiakas otti Askeleeseen yhteyttä, että on jäämässä asunnottomaksi. Laitoimme asian heti eteenpäin tutulle ihmiselle verkostoissamme ja saimme alle kaksi päivää myöhemmin kuulla, että asiakas oli saanut kontaktimme kautta asunnon.

🔶 Eräs asiakas oli saanut monimutkaisen toimeentulotukipäätöksen, joten kävimme sitä asiakkaan kanssa yhdessä läpi. Etänä asia hoitui niin, että asiakas lähetti päätöksestä kuvan tietokoneen ruudulta, luimme päätöksen läpi ja kävimme sen hänen kanssaan läpi. Annoimme asiakkaalle myös neuvoja siitä, miten asiassa tulisi seuraavaksi edetä.

🔶 Olemme käyttäneet Kalliolan kohtaamischattia yhteydenpitoon asiakkaidemme kanssa. Eräs asiakas kaipasi tukea laskujen läpikäymiseen, joten soitimme asiakkaalle, kävimme yhdessä laskut läpi puhelimessa ja järjestimme ne eräpäivien mukaan. Olemme senkin jälkeen soitelleet asiakkaan kanssa päivittäin ja antaneet tukea arjessa pärjäämiseen.

🔶 Monen asiakkaamme tarve yhteydenpitoon on lisääntynyt, kun ei enää tavalliseen tapaan pääse liikkumaan ulkona ja tapaamaan kasvotusten. Eräälle asiakkaalle olemme sovitusti soittaneet päivittäin ja antaneet keskusteluapua. Pohdimme asiakkaan kanssa yhdessä hänen alkoholinkäyttöään ja mietimme syitä sille, miksei nyt kannattaisi juoda, vaikka tilanne on tiukka. Teimme asiakkaan kanssa yhdessä suunnitelman seuraaville päiville siitä, miten pidämme yhteyttä ja huolehdimme, että hänellä on tiedossa puhelinnumeroita, joihin voi soittaa ja saada apua 24/7.

🔶 Meillä on myös käytössä WhatsAppissa Askeleen väen yhteinen ”virtuaaliolohuone”, jossa on mukana reilut 20 ihmistä. Siellä jaamme musiikkia ja valokuvia. Virtuaaliolohuoneen henki on positiivinen ja hyväntuulinen – aivan kuin Askeleen olohuoneessa normaalistikin! Tämä ryhmä todella toimii ja on tärkeä yhteydenpitokanava monelle.

Vaikka koronavirus on asettanut haasteita toiminnallamme kevään aikana, voimme aidosti iloita siitä, miten yhdessä asiakkaiden kanssa olemme onnistuneet ratkomaan kaikenlaisia pulmatilanteita hienosti. Ei anneta koronan lannistaa edelleenkään!

Terkuin,

Askeleen väki Espoosta