Teemme Kalliolassa töitä reilumman yhteiskunnan eteen tarjoamalla toimintaa ja palveluita yksilön sekä yhteisön hyvinvoinnin lisäämiseksi. Lue lisää

Etusivu / Palvelut / Koulutus ja työllisyys / Digiperustaitojen koulutusmalli

Kalliolan digiperustaitojen koulutusmalli

Kalliolan digiperustaitojen koulutusmalli tarjoaa turvallisen, joustavan ja yksilöllisesti räätälöidyn oppimiskokemuksen, jossa jokainen voi edetä omien tavoitteidensa mukaisesti. Koulutusmalli on suunnattu henkilöille, joilla on heikot digitaidot ja haasteita niiden oppimisessa. Mallin keskiössä ovat oppijan tarpeet ja yksilölliset lähtökohdat, ja sen tavoitteena on tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet kehittää taitoja, jotka ovat välttämättömiä nykypäivän yhteiskunnassa.

Oppiminen on suunniteltu helposti lähestyttäväksi ja saavutettavaksi, jotta se olisi sujuvaa, mielekästä ja innostavaa – oppimisen iloa unohtamatta.

Yhteisön polku – yhdessä kohti uusia taitoja

1. Mistä kaikki alkaa?

Onko yhteisössäsi ihmisiä, joille digimaailma tuntuu hankalalta? Haluaisivatko he oppia, mutta eivät tiedä, mistä aloittaa? Me voimme auttaa! Järjestämme koulutuksia juuri teidän tarpeisiinne – helposti lähestyttävästi ja lähellä, naapurustoissa ympäri pääkaupunkiseutua.

2. Tehdään tämä yhdessä!

Sinä tunnet yhteisösi ja sen tarpeet, me tuomme mukaan koulutuskokemuksen. Suunnitellaan yhdessä koulutus, joka sopii osallistujille ja tukee heidän arkeaan. Näin varmistamme, että oppiminen on sujuvaa, innostavaa ja kaikkien saavutettavissa.

3. Oppimisen iloa!

Oppiminen tapahtuu kiireettä, jokaisen omassa tahdissa. Pienryhmissä ja turvallisessa ilmapiirissä uuden kokeileminen on helppoa. Ja se paras hetki? Se, kun osallistuja tajuaa: Hei, minähän osaan!

4. Uudet taidot, uudet mahdollisuudet!

Kun digitaidot karttuvat, myös itseluottamus vahvistuu. Yksi saa rohkeutta työnhakuun, toinen innostuu opiskelemaan lisää. Pienetkin oivallukset voivat avata suuria ovia.

Haluatko tarjota yhteisöllesi uusia mahdollisuuksiaOta yhteyttä – suunnitellaan yhdessä!

Oppijan polku – askel kerrallaan eteenpäin

1. Halu oppia – aloita matkasi!

Haluaisit oppia digitaitoja, mutta et tiedä, mistä aloittaa? Ehkä digimaailma tuntuu monimutkaiselta, tai aiemmat kokeilut eivät ole menneet niin kuin toivoit. Ei huolta! Me autamme sinua ottamaan ensimmäiset askeleet. Opit käytännönläheisesti, rauhassa ja mukavassa seurassa.

 2. Tervetuloa oppimaan!

Et tarvitse aiempaa kokemusta  – riittää, että olet utelias ja halukas oppimaan! Opiskelet pienryhmässä, jossa opetus on selkeää ja saat henkilökohtaista ohjausta. Voit kysyä niin monta kertaa kuin haluat – täällä oppiminen on turvallista ja kannustavaa.

3. Oppimisen iloa!

Täällä ei ole kiire. Harjoittelemme yhdessä, ja ennen kuin huomaatkaan, osaat jo asioita, jotka ennen tuntuivat vaikeilta. Se tunne, kun onnistut – ”Hei, minähän osaan!” – antaa rohkeutta jatkaa eteenpäin.

4. Uudet taidot, uudet mahdollisuudet!

Digitaidot avaavat sinulle ovia uusiin mahdollisuuksiin. Ne voivat helpottaa työnhakua, tukea opiskelua ja antaa varmuutta uuden oppimiseen. Kun taitosi karttuvat, myös itseluottamuksesi kasvaa – löydät uusia tapoja kehittää itseäsi ja edetä kohti omia tavoitteitasi. Jokainen askel vie eteenpäin.

Ota askel kohti uusia mahdollisuuksia!

 

Yhteistyö ja kumppanuusmalli

Yhteistyö erityisryhmien parissa toimivien tahojen kanssa on keskeinen tekijä koulutuksen onnistumisessa. Kalliolan digiperustaitojen koulutusmalli perustuu kumppanuuteen, jossa eri toimijat yhdistävät asiantuntemuksensa ja resurssinsa. Kokemuksemme osoittaa, että tämä on tehokkain tapa tavoittaa kohderyhmät ja tarjota heille juuri heidän tarpeisiinsa räätälöityä koulutusta.

Yhdessä enemmän

Yhteistyö mahdollistaa kummankin osapuolen asiantuntemuksen ja ymmärryksen hyödyntämisen: yhteistyötahot tuntevat kohderyhmän erityiset haasteet, ja me voimme soveltaa tätä tietoa koulutuksen sisällön ja menetelmien suunnittelussa. Näin voimme varmistaa, että koulutus vastaa osallistujien tarpeisiin ja tukee heidän oppimisprosessiaan.

Yhteistyö luo verkostoja eri toimijoiden välille ja rakentaa kestäviä rakenteita, jotka tukevat oppijoita myös koulutuksen jälkeen. Se mahdollistaa pysyvien toimintamallien kehittämisen, jotka eivät ole sidottuja yksittäisiin projekteihin tai lyhytaikaisiin hankkeisiin. Tämä vahvistaa koulutuksen vaikuttavuutta ja edistää koko yhteisön osaamisen kehittämistä sekä osallisuutta.

Matalan kynnykset työpajat

Koulutukset toteutetaan matalan kynnyksen työpajoissa, joissa painotetaan joustavaa ja oppijalähtöistä oppimista. Koulutuksissa huomioidaan oppijoiden yksilölliset lähtökohdat, elämäntilanteet ja aiemmat kokemukset.
Työpajat järjestetään siellä, missä erityisryhmät on helpointa tavoittaa ja missä heidän on turvallista ja vaivatonta osallistua koulutuksiin. Usein ne pidetään yhteistyökumppaneiden tiloissa, joissa kohderyhmän jäsenet jo ennestään asioivat. Tämä lisää osallistumisen saavutettavuutta ja madaltaa kynnystä koulutukseen mukaan lähtemiselle.

Sopivan mittaiset työpajat tukevat opiskelua

Työpajat pidetään 1–2 kertaa viikossa, ja niiden kesto on 2–3 oppituntia kerrallaan. Lyhytkestoiset työpajat keventävät pitkäaikaisen sitoutumisen tarvetta ja tarjoavat oppijoille mahdollisuuden edetä vaihe vaiheelta kohti omia oppimistavoitteitaan. Tämä joustavuus on erityisen tärkeää erityisryhmille, joiden arjessa voi olla ennalta arvaamattomia haasteita. mikä saattaa vaikeuttaa sitoutumista pidempiin kokonaisuuksiin.

Oppimisen iloa pienryhmissä

Työpajat toteutetaan enintään 12 hengen pienryhmissä, mikä mahdollistaa jokaiselle osallistujalle riittävästi henkilökohtaista ohjausta. Pienryhmätyöskentely tukee erityisryhmien oppimista tarjoamalla turvallisen ympäristön, jossa oppijat voivat saada yksilöllistä tukea ja keskittyä omiin oppimistavoitteisiinsa. Pienryhmäopiskelu lisää oppijoiden sitoutumista, vahvistaa itsetuntoa ja parantaa oppimismotivaatiota, mikä myös vähentää keskeyttämisriskiä. Lisäksi opettajalla on mahdollisuus antaa henkilökohtaista palautetta ja arvioida osaamisen kehittymistä yhdessä oppijan kanssa, mikä tukee jatkuvaa oppimisprosessia ja rohkaisee oppijaa asettamaan uusia tavoitteita.

Työpajoissa opetus on sekä eheytettyä että eriytettyä

Työpajoissa opetus on sekä eheytettyä että eriytettyä. Eheytetyssä opetuksessa sisällöt ja oppimistilanteet jäsennetään mielekkäiksi kokonaisuuksiksi, jotka tukevat oppimisprosessia ja helpottavat asioiden omaksumista. Eriyttäminen puolestaan varmistaa, että opettaja huomioi oppijoiden erilaiset lähtökohdat ja tavoitteet, jolloin jokainen voi edetä omien valmiuksiensa mukaisesti. Tällainen oppimistapa antaa osallistujille mahdollisuuden edetä omaan tahtiin ja keskittyä omiin oppimistavoitteisiinsa, vaikka työskentely tapahtuukin ryhmässä. Malli mahdollistaa oppimisen jatkuvuuden silloinkin, kun osallistuja ei pääse paikalle osallistuja ei pääsisikään jokaiselle opetuskerralle; näin kukin voi edetä omassa tahdissaan ilman etenemispaineita.

Jäsennelty ja vaiheittain etenevä oppimisprosessi

Opetus ja oppimateriaalit on suunniteltu etenemään loogisesti ja vaiheittain: osallistujat oppivat uusia asioita tekemällä, kertaavat aiemmin opittua ja liittävät opitun uusiin sisältöihin, mikä tukee tietojen syventämistä ja käytännön soveltamista. Harjoitusten ja toistojen avulla varmistetaan, että opitut taidot vahvistuvat ja siirtyvät osaksi osallistujien omaa osaamista. Tutkimusten mukaan juuri tekemällä oppiminen ja toistot edistävät pitkäkestoista oppimista ja tukevat tietojen siirtymistä käytäntöön, mikä vahvistaa oppimistuloksia.

Selkokielinen opetus ja materiaalit

Työpajojen oppimateriaalit ja opetus ovat selkokielisiä, jotta ne ovat helppolukuisia ja ymmärrettäviä kaikille oppijoille. Selkokieli tukee erityisesti niitä, joilla on kielellisiä haasteita, oppimisvaikeuksia tai joiden äidinkieli ei ole suomi.

 

 

| Fiksusti suunniteltu, sujuvasti toteutettu – ilolla opittu |

 

| Digitaitojen kehittäminen tukee oppijoiden itseluottamusta ja osallisuutta yhteiskunnassa. Kalliolan koulutusmalli vastaa tähän tarpeeseen tarjoamalla monipuolisia, käytännönläheisiä oppimismahdollisuuksia, jotka vahvistavat oppijoiden valmiuksia ja mahdollistavat heidän aktiivisen osallistumisensa yhteiskunnan eri osa-alueilla. |

 

 

Työpajat ovat myös opintopistekursseja!

Työpajat ovat osa opintopistekursseja, joista voi saada opintopisteitä esimerkiksi työnhaussa tai jatko-opinnoissa hyödynnettäväksi. Ne tarjoavat mahdollisuuden kehittää omaa osaamista ja saada siitä virallinen tunnustus. Halutessaan työpajoihin voi osallistua myös ilman opintopisteiden suorittamista, jos tavoitteena on ainoastaan taitojen kehittäminen.

Opintopisteiden saaminen edellyttää osaamisen osoittamista, mikä voi tapahtua esimerkiksi taitojen näyttämisellä oppitunneilla tai tehtävien tekemisellä. Suoritetut opintopisteet tallennetaan Opintopolku-palveluun, josta opiskelija voi tarkastella ja jakaa tietojaan tarpeen mukaan.

 

Kalliola kouluttaa – ympäri pääkaupunkiseutua

Uusia taitoja arkeen ja työelämään